У квітні минув місяць відтоді, як у столиці ухвалили нові правила щодо функціонування громадського транспорту під час сигналів повітряної тривоги. Рішення Ради оборони Києва, оголошене 21 березня, передбачає, що тепер наземний комунальний транспорт не зупиняє рух у разі небезпеки з повітря.
Як пише видання KyivTime, до березня 2025 року Київ залишався єдиним українським містом, де автобуси, трамваї та тролейбуси призупиняли перевезення пасажирів щоразу під час оголошення тривоги. Цю норму було запроваджено ще в серпні 2022 року, і вона діяла понад два з половиною роки. За цей час мешканці міста неодноразово вимагали її скасування: активісти подали дев’ять електронних петицій, кожна з яких набрала понад 6 000 голосів. Однак чиновники Київської міської державної адміністрації проігнорували ці звернення.
Один з ініціаторів кампанії, співзасновник громадської організації «Пасажири Києва» Олександр Гречко вважає, що за пасивність у реагуванні на суспільний запит відповідає безпосередньо міський голова та його заступники. За словами експерта, чиновники уникали ухвалення змін, побоюючись вигаданої відповідальності у разі влучання ракети в транспорт. Хоча, як зазначає фахівець, міський голова не може відповідати за атаки, здійснювані державою-агресором.
На думку Гречка, скасувати обмеження, які накладалися на транспорт онлайн Київ, вдалося лише завдяки тривалій і наполегливій громадській боротьбі. Люди системно домагалися перегляду рішення, а вирішальним моментом став факт, що в грудні 2024 року Київ виявився єдиним українським містом, де транспорт усе ще зупинявся через тривоги. У цей же період новим очільником Київської міської військової адміністрації було призначено Тимура Ткаченка, який визначив цю проблему однією з пріоритетних. І вже за декілька місяців, попри протидію з боку КМДА, рішення про поновлення руху наземного транспорту під час тривог було підтримано більшістю Ради оборони.
Громадська організація «Пасажири Києва» зафіксувала, що протягом першого місяця дії нових правил у місті оголошували повітряну тривогу майже 30 разів. Здебільшого сигнали тривали від 25 до 40 хвилин і мали місце саме в денні години, коли громадський транспорт активно обслуговує мешканців.
Олександр Гречко зазначає, що сумарна тривалість цих тривог склала понад 18 годин. Раніше в цей час транспорт би зупинявся, а після кожної перерви знадобився б додатковий час на відновлення руху, що подвоює фактичні втрати. У нинішніх умовах завдяки безперервному функціонуванню вдалося уникнути транспортного хаосу. При цьому переважна більшість тривог минула без жодних атак або навіть застосування ППО.