Багатоповерхівка у Миколаєві, що залишилась без газу. Суспільне Миколаїв/Юлія Голокоз
Подачу газу припинили, оскільки у газопровід потрапила вода. Мешканці подали колективне звернення до ТОВ Товариство з обмеженою відповідальністю. "Газмережі", міському голові та депутату Максиму Коваленку. Втім, відповідей не отримали, говорить мешканка Любов.
"У такі тяжкі часи світла нема по 16 годин, у будинку багато літніх людей. Я знаю, багато квартир, де є лежачі, хворі, діти малі. Світла нема, газопостачання нема", — каже жінка.
Мешканка будинку Любов. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський
Мешканець Михайло після відключення почав користуватися кип’ятильниками та газовими балонами.
"Кип'ятильники з радянських часів, пічка та газовий балончик — все стоїть про всяк випадок. Моїй мамі 88 років. Уявіть, теж її треба нагодувати, випрати речі, покупати її. І ось так живемо — виживаємо", — говорить він.
Мешканець будинку Михайло. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський
Двоконфоркова електрична плита, яку використовує Михайло після відключення газу. Суспільне Миколаїв/Юлія Голокоз
Переносний газовий пальник (зверху), встановлений на газовий балон. Суспільне Миколаїв/Юлія Голокоз
Від 11 листопада місцева жителька Тетяна готує їсти, використовуючи газові балони.
"Це дуже небезпечно: в будинку я не знаю, хто як за цим слідкує. Тобто це може бути іще якась аварійна ситуація. Емоції безвихідності. Ми не знаємо куди йти, як розв'язати це питання. Всі нас як м'ячика штовхають: "Ідіть туди, ідіть сюди". І нічого ж не робиться".
Місцева жителька Тетяна під час приготування їжі використовує газовий балон. Особистий архів Тетяни
Причина відключення газопостачання у будинку
Без газу залишилися 90 квартир. Фахівці висушили труби у системі, частково замінили лічильники та готові до відновлення газопостачання. Втім, спочатку винуватець аварії, якого так і не встановили, або керуюча компанія має сплатити за виконані роботи, говорить речник миколаївської філії "Газмережі" Олександр Олійник.
"Один з мешканців самовільно вирішив замінити газову колонку. Він сплутав шланги, і вода опинилась у внутрішньобудинкових мережах. Те, що потрібно було зробити від нас по заміні лічильників, по осушенню труб по системі, яка має бути підготовлена до повноцінного перезапуску газопостачання — це від нас зроблено", — каже він.
"Тепер все залежить від того, як швидко знайдеться цей винуватець й також наскільки він готовий сприйняти своє покарання, скажімо так, у якості сплачених робіт і за відсутнє газопостачання".
Речник Миколаївської філії ТОВ “Газмережі” Олександр Олійник. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський
Процес відновлення газопостачання відтерміновується через те, що керуюча компанія не подає письмове звернення про заміну лічильників та здійснення робіт, зазначає Олександр Олійник.
"Через це юридично ми не можемо розпочати роботи з перевірки системи газопостачання, перевірки кожної квартири й, відповідно, не можемо пустити газ до мешканців", — говорить речник.
Що кажуть у керуючій компанії
До обов’язків керуючої компанії не входить технічне обслуговування, заміна та ремонт газових мереж, розповідає директорка компанії "Місто для людей" Наталія Тімофєєва. За її словами, мешканцям будинку запропонували альтернативу.
"Окрім виконання поточного ремонту, який виконають газові служби, ще є додаткова послуга – підключення кожного абонента. Вона також платна, по стояках. Якщо співвласники приймуть рішення, що вони згодні підняти тариф і погодять те, що ми сплатимо зараз цю суму за них, а вони її відшкодують за окремий термін, тоді ми від себе подамо заяву та укладемо договір з газопостачальною компанією і допоможемо", — говорить Тімофєєва.
Газова труба. Суспільне Миколаїв/Юлія Голокоз
Що робити мешканцям: думка юриста
Юрист Сергій Пугаченко каже, що ліквідація аварій в газових мережах — обов’язок оператора газорозподільних систем, тобто Миколаївської філії ТОВ "Газмережі". Це передбачено Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем.
"Відповідно до тарифів, які подаються споживачу на оплату, безпосередньо в сам тариф вже закладені витрати, що стосуються операторів зв'язку на усунення аварійних ситуацій".
"Якщо в оператора газорозподільної мережі виникає обставини щодо відшкодування збитків і буде встановлена винна особа у втручанні в газорозподільну мережу, то оператор мережі має право звернутися до суду та стягувати гроші. І ні в якому разі, не покладаючи цей обов'язок на всіх споживачів у будинку", — каже він.
Юрист Сергій Пугаченко. Суспільне Миколаїв/Роман Волинський
За словами Пугаченка, мешканці будинку мають звернутися до "Газмережі" з офіційним письмовим запитом щодо строків та плану відновлення газопостачання.