«Ліві» борги за світло та спірні рахунки: що радять енергетики, щоб цього уникнути

Останнім часом приватні споживачі почали все частіше скаржитися на необґрунтовані нарахування, які роблять їм енергетичні компанії.

Люди почали активніше скаржитися на постачальників електроенергії профільному регулятору та до Антимонопольного комітету, звертатися до судів. Щоб прояснити ситуацію, «Мінфін» звернувся до Нацкомісії з регулювання ринку електроенергії та комунальних послуг (НКРЕКП), АМКУ, енергетичних компаній та юристів, які спеціалізуються на таких справах.

Чому виникають борги на рівному місці та як їх уникнути

У самих енергетичних компаніях люблять повторювати, що готові мирно врегульовувати спірні моменти. Але, з огляду на судову практику та штрафи НКРЕКП та Антимонопольного комітету, очевидно, що зробити це виходить не завжди.

Також показовими є численні скарги споживачів, які почали регулярно з’являтися на профільних сторінках енергетиків у соцмережах. Люди скаржаться не лише на відсутність поступок, що, зазвичай, афішують компанії. Але й на нарахування неіснуючих боргів, причому навіть за своєчасної передачі показників лічильників.

Що особливо показово у випадках, коли споживачі (таких мільйони) виїхали з України, або коли житло було зруйноване та електроенергією ніхто не користується. У таких випадках українці наголошують, що регулярно надсилають показники лічильника (що доводять відсутність споживання), але їм продовжують нараховувати середній довоєнний тариф та виставляти борги.

Багато хто міг махнути рукою на такі заборгованості у 2022—2023 роках, оскільки діяла заборона на відключення електрики. Проте, з січня 2024 року енергетики вже почали відключати світло боржникам, про що вже писав «Мінфін» і публікував боргову інформацію Yasno. Тому незадоволення споживачів почало зростати.

«Якщо клієнт передає покази електролічильника своєчасно, у встановлені терміни: а саме за два дні до кінця місяця та протягом трьох днів наступного (тобто для цієї простої дії у споживачів є 5 днів), то споживач отримує рахунок за фактично спожиту електроенергію. Це єдина дія, яку необхідно виконувати клієнту для отримання коректних рахунків. Якщо клієнт не передає свідчення у встановлені терміни, нарахування відбувається за середньодобовим споживанням», — йдеться в офіційному коментарі пресслужби ДТЕК «Київські електромережі» для «Мінфіну».

Середньодобове споживання розраховується з урахуванням обсягу аналогічного періоду (місяця) за попередній рік.

«Якщо в будинку клієнта у квартирі, де ніхто не проживає, встановлено автоматичну систему обліку електричної енергії (АСКОЕ), то оператор системи розподілу бачить, що споживання не відбувається. І тоді в рахунку такий клієнт бачить 0 грн до сплати. Але якщо такої системи немає, то дізнатися, чи споживається, чи ні, якщо клієнт про це не поінформував, оператор системи розподілу не може», — кажуть у Yasno.

Щоб не накопичити борги за порожню квартиру, в Yasno радять зробити таке:

-Відключити всі електроприлади і щомісяця передавати одні й самі останні зафіксовані показання електролічильника.
-Звернутися до оператора системи розподілу щодо тимчасового відключення електроспоживання. Тоді ОСР зробить відключення. Але важливо пам’ятати, що послуга з відключення та підключення з ініціативи клієнта є платною, і буде здійснена за рахунок споживача. Термін підключення від 3 робочих днів у містах та до 5 робочих днів у сільській місцевості.

Проте, практика показує, що в подібних ситуаціях нерідко виникають суперечки, які згодом і є підставою для скарг до НКРЕКП та позовів до судів. Де енергетики продовжують наголошувати лише на обов’язках споживачів.

«Індивідуальні побутові споживачі зобов’язані щомісяця зчитувати фактичні показники всіх лічильників, встановлених на об’єкті споживача, для яких відсутня можливість дистанційного зчитування даних, та надавати їх до кінця третього календарного дня, який настає за розрахунковим, відповідному оператору системи розподілу», — зазначила в. о. генерального директора — голови правління ПАО «ПЕЕМ «Центральна енергетична компанія» Ганна Коломійчук «Мінфіну».

Однак, деякі енергокомпанії при цьому залишають за собою право проводити нарахування споживачам не на підставі показів лічильників, а за своєю власною формулою. Без погодження зі споживачем, на власний розсуд. Клієнтам доводиться звертатися до контролюючих органів, щоб відстояти свої права.

Джерело: Мінфін

Джерело