Коли перевірка безкінечна: як ДПС тестує новий інструмент тиску на бізнес
Податкова служба розпочала повторні перевірки 40 підприємств у Дніпрі за 2020-2021 роки, які вже були перевірені раніше. Експерти називають такі дії незаконними та вбачають у цьому новий механізм тиску на бізнес.
Державна податкова служба (ДПС) України розгорнула нову схему тиску на бізнес, яка вже викликала обурення серед підприємців. Суть її полягає у спробах повторно перевірити періоди 2020-2021 років, які раніше вже були предметом перевірок і навіть судових спорів. Це викликає серйозні сумніви щодо дотримання законодавства і цільової спрямованості таких дій, пише УНН.
За даними УНН, податківці призначили повторні перевірки для близько 40 підприємств у Дніпрі. Більшість із них стосується періоду 2020-2021 років.
Схема дій податкової
Новий механізм від податківців виглядає наступним чином:
Податкова надсилає запит на надання документів за період, який раніше вже перевірявся. У таких випадках зазвичай вже є складені акти перевірки та винесені податкові повідомлення-рішення.
Платник податків, отримавши такий запит, відмовляє у його виконанні, посилаючись на те, що повторна перевірка одного й того ж періоду суперечить законодавству.
Після цього на підставі відмови податкова призначає нову перевірку, заявляючи, що платник не надав документи.
Такі дії податківців заганяють підприємства у глухий кут, з якого два виходи: або допустити податківців до явно упередженої перевірки з високою ймовірністю нових донарахувань і штрафів, або відмовити в допуску, що може призвести до арешту активів.
Чому дії ДПС порушують закон?
Дії податкової виглядають особливо цинічно, коли врахувати, що такі періоди вже перевірялися раніше. Ба більше, у багатьох випадках підприємства виграли суди, які підтвердили незаконність попередніх донарахувань. Однак, за логікою ДПС, якщо рішення суду скасувало донарахування, це нібито означає, що перевірки взагалі не було.
Ця логіка не тільки протиправна, але й прямо суперечить нормам законодавства, зокрема Закону України “Про виконавче провадження”, який зобов’язує державні органи виконувати судові рішення. Проте, схоже, податкова вважає, що цей закон на неї не поширюється.
“Якщо перевірка вже відбулася, а акти за її результатами складені, податковий орган не може безпідставно проводити повторну перевірку того самого періоду. Проведення повторних перевірок щодо періоду, який уже був перевірений, без належних підстав може порушувати принцип правової визначеності та стабільності у відносинах між бізнесом і контролюючими органами”, – зазначив адвокат АБ “Касьяненко і партнери” Дмитро Касьяненко в ексклюзивному коментарі УНН.
Юрист зазначив, що повторні перевірки, як правило, допускаються лише у випадках, визначених пунктом 78.1 Податкового кодексу України, наприклад, якщо виявлено нові обставини, які не були досліджені під час першої перевірки, або на підставі судового рішення. При цьому стаття 78 ПКУ встановлює чіткі підстави для проведення позапланових перевірок, зокрема: отримання нових документів, які свідчать про порушення податкового законодавства, виявлення невідповідностей в податкових деклараціях або звітності, відсутність реакції на запити податкових органів або надана неповна інформація. Однак, згідно зі статтею 77 ПКУ, періодичність перевірок обмежується встановленими строками давності, які становлять 1095 днів з моменту подання відповідної декларації відповідно до статті 102 ПКУ.
“Якщо ДПС намагається ініціювати такі перевірки, не посилаючись на нові обставини або порушення, це можна розцінювати як перевищення повноважень. На жаль, повторні перевірки можуть використовуватись як інструмент тиску на бізнес. У періоди фінансових труднощів держава намагається закривати бюджетні дірки, іноді за рахунок додаткових стягнень із підприємств. Це викликає обґрунтовану стурбованість у бізнес-середовищі”, – наголосив Касьяненко.
Наслідки для бізнесу
За оцінками експертів, такі дії створюють величезні ризики для підприємств. По-перше, це додаткове навантаження на бізнес, який змушений витрачати ресурси на юридичну боротьбу. По-друге, це підриває довіру до податкової системи та регуляторів у цілому.
“Я перший раз про таке взагалі чую і логіки в цій дії я не бачу… Це, повторюся, за межами здорового глузду”, – зазначив голова Руху #SaveФОП Сергій Доротич в ексклюзивному коментарі УНН.
За його словами, повторну податкову перевірку ще можна було б спробувати пояснити наявністю кримінальних справ проти підприємств, однак навіть у такому випадку, в першу чергу, у правоохоронців були б запитання до податківців, які підписували перший акт перевірки.
За словами Доротича, такі дії податкової – це тиск на бізнес.
“Мені здається, що зараз перевіряти підприємців у Дніпрі – місті, яке, як ми чуємо, зараз під великою загрозою масованого наступу москалів… інакше, як диверсією, я це не назву. Тобто зараз, коли бізнес і так виживає і дуже сильно переймається взагалі своїм існуванням, наноситься черговий удар… Це, знаєте, – коли кожен день прокидаєшся, думаєш, може сьогодні буде без зашквару. А ні”, – підкреслив Доротич.
Зазначимо, що дії ДПС торкнуться десятків підприємств Дніпра, які вже мають досвід судових спорів із податковою за перевірені періоди. Бізнесу в таких умовах доведеться витрачати значні ресурси, щоб захистити себе від дій, які суперечать чинному законодавству.
Чому це важливо?
Спроби податкової повторно перевіряти періоди 2020-2021 років демонструють нову реальність для бізнесу, де правила гри змінюються у будь-який момент. Такі дії створюють передумови для зловживань і корупції, підривають репутацію податкової служби та ставлять під загрозу економічну стабільність країни.
Особливо небезпечним є те, що податкова використовує ці схеми в умовах воєнного часу, коли кожна гривня в державному бюджеті є критично важливою. Замість сприяння розвитку бізнесу та створення сприятливих умов для підприємців, ми бачимо посилення тиску та непрозорих практик.
“У нас немає відповідальності у чиновників за шкоду, нанесену їхніми діями. Більше того, оскільки в нас взагалі державна служба за роки незалежності трансформувалася від персональної відповідальності до деперсоніфікованого хаосу, то по факту ми прийшли на початок повномасштабної війни з ситуацією, коли більшість будь-яких рішень ухвалюється колегіально. А колегіальний орган до відповідальності притягнути, за чинного законодавства, взагалі не можна. Це було якраз зроблено для того, щоб можна було абсолютно спокійно проводити будь-які оборудки і ні за що не відповідати. І наведений приклад – яскраве тому підтвердження”, – вважає Юрій Гаврилечко.
Дії ДПС із повторними перевірками виглядають як черговий крок до руйнування довіри до системи оподаткування. Бізнес, який виграв судові спори, має право на спокійне функціонування без постійного ризику незаконних перевірок. Якщо такі практики не будуть припинені, це може призвести до значних втрат для економіки України та подальшої тінізації бізнесу.
ДПС та інші регуляторні органи мають негайно зупинити цю протиправну практику та повернутися до правового поля. Інакше, замість підтримки економічного зростання, ми будемо свідками ще більшого занепаду бізнесового клімату в Україні.