Перша трамвайна підстанція. Колаж Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко У центрі Миколаєва розташована будівля першої трамвайної підстанції, яка пережила понад століття змін і стала візитівкою міста. Свого часу вона забезпечувала електроенергією трамваї, була кафе та навіть банком. Наразі будівлю не використовують. Сьомого лютого 2025 року підстанцію виставили на аукціон.
Про історію будівлі журналістам Суспільного розповів доктор історичних наук Ігор Ніколаєв.
"Потрібно почати з того, що будівля Миколаївської трансформаторної підстанції є візитівкою Миколаєва, тому що на будь-якій листівці чи фото ти відразу впізнаєш це місце". Флюгер, встановлений на верхівці шпиля будівлі Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Верхня частина будівлі Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Дах будівлі, вкритий металевими пластинами Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Частина фасаду будівлі, де присутні арочні вікна Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Перша трамвайна підстанція у центрі Миколаєва Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Спочатку, в 19 столітті, на місці цієї будівлі розташовувалася торгова площа, а на початку 20 століття через цей міський ринок проходили маршрути Миколаївської конки. Кінна тяга тоді використовувалася як громадський транспорт, каже історик. Згодом, у 1902 році в Миколаєві з’явилася перша міська електростанція.
"Це стало поштовхом до розвитку електротранспорту та заміни кінної тяги. У 1914 році на базарній площі в стилі модерн було побудовано трансформаторну станцію для трамваїв. Ім’я архітектора цієї станції, на жаль, не дійшло до нас і залишається невідомим", — говорить Ігор Ніколаєв.
Архітектурна деталь колони з декоративною капітеллю, прикрашеною скульптурними зображеннями левів Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Частина фасаду будівлі, де присутні три арочні вікна, прикрашені декоративними кам’яними елементами Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Частина будівлі з черепичним дахом і димарем, викладеним із світлої цегли Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Черепичний дах будівлі Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
Частина фасаду будівлі Суспільне Миколаїв/Юрій Руденко
За його словами, до 1933 року будівля виконувала функції трамвайної підстанції, але згодом, через значне зростання енергоспоживання, було збудовано іншу підстанцію. Після цього будівля залишилася як історична пам’ятка.
Згодом, у 1970 році, у місті планували розширити проїжджу частину центрального проспекту, знести трамвайну підстанцію та побудувати на її місці перехід. Однак архітектор Ольга Попова запропонувала зберегти будівлю та переобладнати її в кафе, каже історик.
Будівля підстанції та зупинки трамваїв у центрі міста. Фото: Миколаївський обласний архів
"У 1973 році в Миколаєві з’явилося кафе "Садко" в цій будівлі. Наприкінці 80-х років на місці кафе "Садко" було відкрито бар "Ассоль". Він проіснував до 90-х років, а потім у приміщенні підстанції відкрили філіал банку "Аваль", — говорить Ніколаєв.
Зі слів історика, наразі будівля не використовується.
"Таким чином, приміщення Миколаївської підстанції збереглося до наших днів. Я сподіваюся, що воно буде збережене і для наступних поколінь, адже це справді візитівка та історична пам’ять нашого міста".Історик Ігор Ніколаєв. Суспільне Миколаїв/Назарій Рубаняк
Сьомого лютого 2025 року на сайті Національної електронної біржі розмістили інформацію про продаж будівлі першої трамвайної підстанції за адресою вулиця Соборна, 8а.
За даними сайту, початкова ціна складає 3,5 мільйона гривень, мінімальний розмір підвищення ціни — 35 тисяч гривень. Зазначається, оскільки об’єкт є пам’яткою культурної спадщини, продаж відбувається з дотриманням вимог Закону України "Про охорону культурної спадщини".
Проведення аукціону заплановано на 12 березня о 12:45.